20211218

O moim bałkańskim Mężu i zapisanych wspomnieniach


 Pisałam ostatnio o prezentach, to chyba dobry moment, bo na pewno nie wszyscy zdążyli wyręczyć świętego Mikołaja. Zdarzało mi się w przeszłości sugerować, że moje książki całkiem nieźle czułyby się pod choinką; nie wszystkie są o Bałkanach, ostatnia - tak. "W bałkańskim kociołku" znalazły się wspomnienia.
 Mój bałkański Mąż westchnął dziś głośno (westchnienie było przepełnione zdumieniem). Co go zaskoczyło?

 Rzuciłam okiem na dostępność mojego papierowego dziecka. W ubiegłym roku zniknęło przed świętami, pojawiło się po Nowym Roku i znowu czmychnęło z wielu księgarskich półek do Czytelników. Teraz jest jeszcze gdzieniegdzie i chyba ma się nie najgorzej. Cena uprawia skoki wzwyż (prawdziwa z niej sportsmenka): hop! - nad cenę promocyjną (25,00-35,00), hop! - przeskakuje cenę okładkową (44,90), podnosi poprzeczkę i hoop!... jeszcze wyżej. →
 Dobrze to, czy źle dla książki?
 Hm.... No cóż... Na temat księgarnianej polityki cenowej nie będę się rozwodzić (w końcu żaden ze mnie specjalista w tej dziedzinie, a i nie mam na nią żadnego wpływu).
 Dla zainteresowanych: mój "kociołek" rozsiadł się wygodnie na wielu bibliotecznych półkach. Ja, autorka, staram się unikać słowa "polecam", ale będzie mi bardzo miło, jeśli kolejni i kolejni... Czytelnicy zechcą sięgać po moją książkę. 
 Cieszę się z każdego dobrego słowa, cieszę się, że moje wspomnienia i refleksje spotykają się z sympatią. Oczywiście cieszy mnie też to, że Bałkany stają się bliższe i zrozumialsze dla ciekawych świata i innych kultur.

 W księgarni "Znak" książka jest wprawdzie niedostępna, ale jest jednym z trzech tytułów wymienionych w krótkiej notce; zapisuję ją ku pamięci, bo pewnie zmieni się, jak mój "kociołek" będzie dłużej nieobecny.
 Bałkany - to region Europy, obejmujący w przybliżeniu obszar Półwyspu Bałkańskiego, szerzej znany jako malowniczy region o burzliwej historii. To niezwykła kraina, która jawi się nam jako tajemnicza i zagadkowa, niezbadana i mniej cywilizowana część Europy. Kraje zaliczane do tego regionu to m.in. Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Czarnogóra czy Grecja, Macedonia Północna, Serbia czy część dalmatyńska Chorwacji.
 Bałkany to również pocztówkowy lazur chorwackiego morza, błogi spokój Dubrownika oraz kolorowe miasteczka Czarnogóry. Księgarnia znak.com.pl przygotowała szeroki wybór pozycji, które pomogą w zrozumieniu i poznaniu tego fascynującego regionu Europy pełnego kontrastu i mieszaniny kultur.
 Polecamy "W bałkańskim kociołku. Opowieść o Bułgarii" autorki od zawsze ciekawej świata i innych kultur. Dzięki małżeństwu z Bałkańczykiem stała się członkiem tamtej społeczności, dlatego tak dobrze opowiada o pięknych i zagadkowych miejscach w Bułgarii.
 Dla wszystkich zainteresowanych tłem historycznym powstania Bałkan polecamy m.in. "Błoto słodsze niż miód" Małgorzaty Rejmer (fragment najczarniejszego okresu w historii Albanii) oraz "Wojna umarła, niech żyje wojna" Eda Vulliamy, w której autor opisuje losy ofiar i więźniów wojny w byłej Jugosławii, która zaskoczyła świat. Ostrzega, że nienawiść i pragnienie odwetu wciąż są żywe wśród mieszkańców Bośni.

2 komentarze:

  1. Na pewno nadal niewiele wiemy o Bałkanach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tak, tym bardziej miłe jest to, że tak wielu ludzi sięga po książki, żeby wiedzieć jak się tam żyje, jacy są ludzie.

      Usuń