20220522

Arystokrata o arystokratach

 
 Nie mogę o sobie powiedzieć, że jestem "serialowa", choć to i owo zdarzyło mi się obejrzeć, zwykle po fakcie, co ciekawości oszczędza domyślania się: co dalej... 
 Na palcach mogę policzyć bardzo długie seriale, które widziałam. O jednym z nich chyba nie warto się rozpisywać i wcale nie dlatego, że coś z nim nie tak. Wręcz przeciwnie. Zasługuje na określenie: doceniony - znany - światowiec z bagażem nagród. 
 Ten światowiec (w przenośni) i jednocześnie mój serialowy faworyt to Downton Abbey, serial o arystokratach przez arystokratę napisany. Pan Julian Kitchener-Fellowes, baron Fellowes of West Stafford, nagrodzony Oscarem za scenariusz Gosford Park, przenosi do minionej epoki także w swoich innych, sfilmowanych powieściach. Majowa premiera filmu będącego kontynuacją historii życia w Downton, sprowokowała mnie, żeby się nimi zainteresować. 
 Zajrzałam do dwóch krótkich seriali. Pewnie są one znane sympatykom mojego faworyta i siłą rzeczy sympatykom autora tekstu, jeśli jednak nie, chyba mogę je polecić.
___
___
 

Pozłacany wiek
The Gilded Age
2022 r. (9 odcinków)
 Lata 80. XIX wieku. Panna Marian Brook dowiaduje się po śmierci ojca, że nie posiada majątku. Zmuszona jest zamieszkać u bogatych ciotek w Nowym Jorku. Siostry ojca należą do elity towarzyskiej i mają problem z akceptowaniem nuworyszy. Panna Brook powinna dostosować się do ich stylu życia...
 
___
___

Belgravia
2020 r. (6 odcinków)
scenariusz na podstawie własnej powieści pod tym samym tytułem
 Bruksela rok 1815, w przededniu bitwy pod Waterloo.
 Podekscytowana córka Trenchardów przekazuje rodzicom zaproszenia na bal wydany przez księżnę Richmond, ten niewątpliwy zaszczyt rodzina bogatego kupca zawdzięcza arystokracie adorującemu pannę Trenchard.
 

 Zakochani potajemnie biorą ślub. Niestety, młody małżonek ginie w bitwie. Panna Trenchard umiera kilka miesięcy później, podczas porodu, przekonana, że została oszukana; sądzi, że człowiek udzielający ślubu podszywał się pod duchownego. Chcąc uniknąć skandalu, dziadkowie oddają wnuka do adopcji.
 Mija ponad 20 lat. Londyńska dzielnica Belgravia. 
 Pani Trenchard spotyka na herbatce matkę swojego "zięcia"...
 

___
___
 
 Gosford Park, o którym wspomniałam, to dramat obyczajowy - kryminał wyreżyserowany przez Roberta Altmana, z Helen Mirren i Maggie Smith w jednej z ról. Rzecz dzieje się w latach 30. XX wieku. Film jest z 2001 r. Był nominowany do Oscara w 7 kategoriach (m.in. w kategorii Najlepszy film), Oscara zdobył za scenariusz. Na pewno wart jest obejrzenia.

 Julian Fellowes napisał też scenariusz wzruszającego, biograficznego filmu Młoda Wiktoria z Emily Blunt w roli angielskiej królowej. W 2019 roku film nagrodzono Oscarem za kostiumy.

2 komentarze:

  1. Znam tylko ten pierwszy ale obejrzę resztę. Dziękuję za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłego oglądania! Mam nadzieję, że się spodobają. Ja z niecierpliwością czekam na płytę z ostatnim "Downton". 😘

      Usuń