20210330

Z jej usteczek koralowych wciąż wygląda diablik mały


 
 Co na to mój Mąż? - Ha, ha, ha... - śmieje się i już.
 Los rzucił mnie hen, hen... daleko, już nie mieszkam w Warszawie, ale w głębi duszy czuję się warszawianką, choć do posiadania diablika, nawet małego - nie przyznaję się. 
 Jak moja Mama, Babcia i prababki, w syrenim grodzie urodziłam się i dorastałam i ja. Czuję się z nim związana rodzinnymi opowiastkami o tym, jak to bywało w dobrych i złych czasach, i oczywiście wspomnieniami. Zacytowane wersy napisał ktoś w latach 20., a może 30. XX wieku, ale uśmiechnęłam się po słowach "lubi ślizgawki, teatr, spacer", bo uwielbiałam jeździć na łyżwach, a do teatru biegałam prawie co tydzień (już bez rodziców odkąd skończyłam lat -naście). 
 Na zawsze pozostanie mi sentyment do Starego Miasta, do rynku z kataryniarzem i papugą. To było pierwsze miejsce, które zobaczył mój Mąż podczas pierwszej wizyty w Polsce. Do tamtejszych kawiarni wpadałam z koleżankami po szkole (jako licealistka) na ploteczki i pyszną w-zetkę.
 Stare Miasto miało już swój urok i charakter przed wiekami. Czoła domów będących własnością bogatych mieszczan były strojne, malowane, wyzłacane, z posążkami i posągami.
 "Ratusz był otoczony murowanymi kramnicami, gdzie sprzedawano towar wszelaki. Piwnice pod Ratuszem służyły wyłącznie do sprzedaży wina i piwa (wódki można było dostać tylko w aptece). Piwo "piątkowskie" miało przywilej, że tylko tu i nigdzie więcej sprzedawane być mogło." *
  
 Ech... i znowu zawędrowałam do minionych stuleci, a miało być tylko kilka słów o warszawiankach...
 



* Cytat z opisów Warszawy zebranych przez Wiktora Gomulickiego (1848-1919), który lata poświęcił na badanie dziejów stolicy.

4 komentarze:

  1. Lubię takie wspominki. Bardzo wzbogacają całość bloga.
    Pozdrowienia jak zawsze! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To te wynurzenia o charakterku warszawianek przyczyniły się ;)
      Serdeczności :))

      Usuń
  2. Zobaczyć kamienne schodki prawie 160 -letnie, cymesik! :-)))))

    OdpowiedzUsuń