20210907

Grzybki inaczej, grzaneczki "Diablotki" i aparat wyrzucający jajka


 Zatęskniłam dziś za grzybowym smakiem i będzie retro-przepis na grzybki inaczej. Czy to dobry pomysł na śniadanie? Zajrzałam do menu paryskich restauracyjek i propozycji na nich wzorowanych. Grzybki też tam są. Mój poranny zestaw: kawa + banica i jakieś ciasteczko wypada dość skromnie... 
 
Menu z przełomu wieków: XIX i XX - ↓.  Węgorz a la Pompadour, polędwica a la Wellington czy grzaneczki Diablotki brzmią dość tajemniczo, ale chciałoby się spróbować.
 

 

Retro kuchnia


 Uroczą kuchnię (1. obraz ↑) przeniosłam tu z końca XIX wieku. Przy okazji spojrzałam na jakieś sprzęty ułatwiające przygotowanie posiłków. 
 Różne krajalnice → nie budzą zdziwienia, ale aparat do gotowania jaj może przykuć uwagę na dłużej. Szczegółowej instrukcji z przeszłości nie dostałam, a więc tajemnicą pozostaje sposób w jaki (zgodnie z opisem ↓ ) automatycznie wyrzuca jaja po ugotowaniu.


 
 

Retro smaki


Uszatkować drobno głęboki talerz grzybów, posolić, opieprzyć, udusić je z cebulką na maśle, dodawszy w końcu dwie łyżki śmietany. 
Osobno rozbić 1/2 l mleka z dwiema kopiastymi łyżkami mąki, wlać do rozpuszczonego masła (duża łyżka) do rondelka i mieszać na ogniu tak długo, aż sos zgęstnieje i zacznie od dna odstawać.
Wtedy go zdjąć z ognia, przestudzić, wbić cztery żółtka, wsypać dwie łyżki tartego parmezanu, wymieszać z grzybami, a gdy masa zupełnie zimna, dodać pianę z pozostałych białek, pół łyżeczki przyprawy Maggiego, nałożyć do formy wysmarowanej masłem i wysypanej przesianą bułką i upiec w piecu lub ugotować na parze. Przed wyjęciem spróbować patyczkiem, czy upieczony, a wyrzuciwszy z formy podać ze zrumienionym masłem lub z sosem bulionowym. (1905 rok)

4 komentarze:

  1. To ci dopiero wycieczka w przeszłość , smakowita i niezwykła. a myślałam ,że urządzenie do gotowania jajek to współczesny wynalazek;)) Smacznego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaków niemało. 😊 Zastanawiałam się tylko, czy jedno ze skromnych śniadanek omlet z szynką, befsztyk z kartoflami, sery i owoce byłabym w stanie przełknąć o poranku. 😉
      Serdeczności 😘

      Usuń
  2. U mnie całkowicie wystarcza początek, czyli duszenie z cebulką na maśle. Grzybki są pyszne!
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, wiem, że są pyszne. Bardzo lubię grzyby. Same w sobie mają doskonały smak.
      Moc buziaczków! 😘

      Usuń