20200721

Smak bałkańskiego lata




 Jakiś czas temu poproszono mnie o napisanie kilku artykułów o smakach Bałkanów. Poniżej - z cyklu Zainspiruj się Bałkanami:

Smak bałkańskiego lata

 Każdy tutejszy region ma swój Kanion Wodospadów i nie są one do siebie podobne. Z gęstych lasów ze zwieszającymi się lianami przenosiliśmy się do skrajnie różnego królestwa dziko rosnących fig, laurowiśni i pięknie kwitnących rododendronów. Spacerowaliśmy po czarnej, skamieniałej lawie wulkanicznej, której sąsiadkami są białe i szare skały, „za chwilę” przeistaczające się w pomarańczowy klif. Wszędzie spotykamy kolorowe ptaki i żółwie, które jak przystało na mieszkańców Bałkanów, spieszą się powoli. Działa tu tajemnicza siła przyciągająca nie tylko nas. ("W bałkańskim kociołku")

 Już pierwszego dnia mojego pobytu na Bałkanach, ta kolorowa kraina zawróciła mi w głowie. Czułam, że to nie jest przelotny romans. Mój mąż potrafił sprawić, że każda kolejna odsłona bałkańskiej układanki robiła na mnie wrażenie. Poznawałam też nowe smaki. Niektóre zestawienia wydawały mi się wręcz zadziwiające. Arbuzy czy winogrona ze słonym serem zupełnie nie pasowały do siebie... dopóki nie spróbowałam. W winogronowe liście zawija się tu gołąbki i nie jest to jedyna potrawa, do której się je stosuje (świeże lub z zalewy solnej).

 Mam na dziś trzy propozycje. Pierwsza to letnia sałatka. Przygotowuje się ją błyskawicznie. Umyte i osuszone winogrona posypuje się bałkańskim serem typu feta pokruszonym lub startym na grubej tarce i danie jest gotowe. Do tej podstawowej wersji można dodać pokruszone orzechy włoskie i na przykład liście rukoli.

Ryż z winogronowymi liśćmi i sosem jogurtowym
Ryż: 2 łyżki stołowe oliwy z oliwek / 2 szklanki ryżu / Sól do smaku (my dodajemy 1 płaską łyżeczkę na szklankę ryżu) / 15 średniej wielkości świeżych liści winogron (liście umyć, zrolować i pokroić w wąskie paski; można je zastąpić liśćmi z zalewy solnej) / 4 szklanki wody / Szczypta tymianku / Płaska łyżeczka pieprzu.
- na dno garnka wlać oliwę, wsypać ryż, dodać sól; podgrzewać cały czas mieszając do czasu, aż ryż się zeszkli (ok.1-2 minuty);
- włożyć liście winogron; zalać wodą; dodać tymianek i pieprz;
- garnek przykryć pokrywką, gotować na wolnym ogniu do czasu, aż ryż wchłonie wodę (+-40 minut).
Sos jogurtowy: 1 kubeczek gęstego bałkańskiego, greckiego jogurtu / Szczypta soli / 2 ząbki drobno posiekanego czosnku / Pieprz do smaku / 2 łyżeczki drobno pokrojonego świeżego koperku (można go zastąpić suszonym) / 1 łyżka oliwy z oliwek.
- wszystkie składniki dokładnie wymieszać; pozostawić w lodówce na 15-20 minut.
Sos świetnie pasuje także do gołąbków zawijanych w liście winogron.


Panierowane kwiaty dyni
Kwiaty obtacza się w rozbitym jajku zmieszanym z bułką tartą i solą. Podsmaża się je krótko (ok. 1 minutę z każdej strony) na małej ilości rozgrzanej oliwy. Ilość panierki zależy od tego ile mamy kwiatów. Na 1 jajko dodaje się pół łyżeczki bułki tartej i sól (do smaku).

Życzę smacznego!

Tekst na wstępie jest z mojej książki „W bałkańskim kociołku”. Obok wspomnień z codziennego życia i podróży znalazły się w niej także smaki (w książce jest kilkanaście przepisów).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz