20200721

A gdyby tak móc skorzystać z czarodziejskiej różdżki?

2018 r.


 - Chwilo trwaj! - chciałoby się powiedzieć od czasu do czasu. Czy to nierealne pragnienie? Może nie do końca... Nie mijają chwile zapisane okiem aparatu fotograficznego. Zastygają w bezruchu na papierze, ale nie przestają żyć. Bierzemy do ręki zdjęcie i niekiedy wracają zapisane w pamięci uczucia, zdarza się, że po raz kolejny przeżywamy tę samą chwilę...

 Napisałam tu kiedyś, że lubię oglądać stare zdjęcia, także te zrobione przez anonimowych fotografów, przedstawiające anonimowe osoby. One też w jakimś sensie żyją. I choć o zatrzymanych na nich chwilach nie wiemy nic, czasem wystarczy spojrzeć uważnie, żeby poczuć ich klimat.

 Zapraszam na migawki z przeszłości. Przenoszę Państwa na Bałkany.
 Pierwsze zdjęcie zrobiono w 1945 roku mieszkance bułgarskich Rodopów.

Każde państwo na Bałkanach to zlepek narodowości. W 1937 roku, w bułgarskiej Madarze, ktoś zatrzymał chwilę pogawędki mieszkających tu Turków.


Sofia - stolica Bułgarii - 1930 rok. Straż pożarna spieszy na pomoc.

Portret Bułgarki

4 komentarze:

  1. Każde z tych zdjęć jest wyjątkowe, wspaniałe! Zachwycił mnie portret Turków, ten dziwaczny wóz strażacki... A kobieta na pierwszym zdjęciu ma niezwykłą twarz, zapadającą w pamięć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam ciekawa jak je odbierzesz. Cieszę się, że Ci się podobają. Zastanawiałam się kiedyś, czy jest sens pokazywać takie stare zdjęcia, bo chociaż one przybliżają klimat Bałkanów, nie byłam pewna czy kogokolwiek zainteresują.
    Ja szczególnie lubię ostatnie zdjęcie kobiety. Zmarszczki ułożyły się wokół jej oczu jak promienie słońca... i ma taki ciepły uśmiech. Nie wiem czy widać te szczegóły na jej twarzy. Nie umiem zrobić tak, żeby zdjęcia można było powiększyć kliknięciem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, że widać! Ja po prostu na inne zdjęcia zwróciłam uwagę. Myślę, że jak najbardziej jest sens pokazywać stare zdjęcia, mam wrażenie, że teraz w Internecie panuje duża moda na retro, choćby na Pintereście można znaleźć mnóstwo dawnych portretów fotograficznych, zdjęcia strojów itp. Ludzie się nimi bardzo interesują, przynajmniej takie odnoszę wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. To dobrze, że ożywają stare fotografie. Wiele z nich to małe dzieła sztuki.

    OdpowiedzUsuń