20210207

Oj, co to będzie, gdy się sąsiedzi dowiedzą


 Walentynkowe reklamy zaczęły być już chyba wszędzie widoczne. Pozostaję w klimacie retro, w świecie pocztówek z lat 1900-1930; pewnie dzięki nim nie jednej prapra...babce zakręciła się w oku łza wzruszenia.
 Miłość porusza serca w każdym wieku, to temat rzeka, można więc o niej pisać i pisać. Przed uśmiechniętym świętem odżywają filmy, muzyka i poezja przepełniona liryką. Ja sięgnęłam dziś po strofy niekoniecznie z powagą stworzone w pierwszej połowie XX wieku, przez pana używającego mało romantycznego pseudonimu Gąsior, o chyba trochę cholerycznym temperamencie.

Ty nie wierzysz mi, o luba?
Chcesz dowodu mej miłości?...
Dajcie prędzej walerjany,
Bo już czuję, że mam mdłości!!!
Ty nie wierzysz, że dla ciebie
Żarem pali biedna głowa...
Rety! Prędzej, prędzej kropli
Dajcie mi Inozemcowa!
Ty nic nie wiesz, że w zwątpieniu
Siedzę łzawy, tęskny, blady!...
Jacentowa! Czyś ogłuchła?
Rób z popiołu mi okłady!
O! Zdradliwe kobiet plemię!
Gadzinowe i jaszczurcze...
Niech Walenty mnie rozciera!
Bo na pewno mam już kurcze.
I za jakie ciężkie grzechy?
I za jakie ciężkie winy!...
Ledwie dyszę! Trzyjcie prędzej!
Gwałtu, rety! Jużem siny!
Już umarłem – duch mój teraz
Gdzieś się w chmurach poniewiera...
___
___
 
↑ Jesteś panią serca mego.
Każdego ptaszka, co wesoło śpiewa,
Każdego wiatru, co lekko powiewa,
Będę się pytał: jak się luba miewa...
___
___
 
 Zgubiłam swoje serce dawno temu i stało się to na stromej bałkańskiej skale i nie musiałam myśleć o tym, co sąsiedzi powiedzą - w przeciwieństwie do dziewczyny z piosenki Ordonki. Jej serce gdzieś się zapodziało koło miedzy Michałowej...
 
Święty Antoni! serce zgubiłam pod miedzą. Oj, co to będzie, gdy się sąsiedzi dowiedzą.
Palą mnie skronie, w uchu mi dzwoni; już pewnie wieś o tym gada...
Hanka Ordonówna - Piosenka o zagubionym sercu

 
 
 

12 komentarzy: